Publicat de: elenushu | 23/10/2010

Excursie la Curtea de Arges

Curtea de Arges la prima vedere pare un oras mic insa are multe de oferit turistilor. Istoria se impleteste frumos cu credinta pe aceste meleaguri. Pe langa faptul ca au multe Biserici si faimoasa Manastire Curtea de Arges (plus moastele Sfintel Filofteea), Curtea de Arges pastreaza un aer vechi, cu cladiri aparte. Am vazut cladiri cu balcoane frumos ornamentate avand detalii extraordinar de bine pastrate.

Iata-ne coborand din Sageata Albastra pe plaiuri argesene. Vremea a fost absolut minunata cu un cer senin si albastru cum nu mai vazusem de cateva saptamani in Bucuresti. La Curtea de Arges exista un singur tren care vine de la Bucuresti si care se intoarce in capitala. Alt tren direct nu exista.

Mi-a placut teribil gara. Are aspect de sinagoga cu o arhitectura super.

Dupa un studiu scurt al ofertelor se vede treaba ca in oras sunt doua hoteluri. Am ales sa stam la Hotel Camino si bine am facut. E aproape de gara si ne-a placut cazarea acolo.

Chiar daca hotelul nu avea balcoane, de la fereastra camerei noastre se vedea o priveliste frumoasa cu dealurile imbracate in camasi tomnatice.

Mergand hai-hui prin oras asa cum am scris si mai devreme intalnesti in cale Bisericute care mai de care mai frumoase. Aceasta este Biserica Drujesti destul de veche judecand dupa aspect.

Din 1418 pana in 1431 capitala Tarii Romanesti a fost cand la Curtea de Arges, cand la Tirgoviste.

Am dat buzna in curtea Bisericii Sfantul Nicolae. Daca mai intarziam putin se inchidea Biserica si nu vedeam nimic.

In Biserica Sf. Nicolae am zarit icoana Sf. Filofteia si mi-am amintit ca trebuie sa ne grabim ca sa ajungem cat mai repede la Manastire sa ne inchinam la moastele ei. Asa cum Moldova are protectoare pe Sfanta Paraschiva tot asa si Muntenia o are protectoare pe Sfanta Filofteia.

Destul de aproape de Biserica Sf. Nicolae a inceput sa se zareasca centrul orasului. Am luat-o pe langa Casa Goanga si am ajuns in piata.

Casa Goanga isi ademeneste clientii inca de la intrare cu un butoias si o damigeana.

Langa Casa Goanga am vazut o cladire spectaculoasa cu detalii arhitectonice super cum numai la Sibiu mai vazusem.

Piata era una obisnuita cu tarabe cu fructe si legume insa in centru am zarit „Hala carne” o constructie care gazduia mai multi comercianti ce vindeau carne de tot felul. Mi-a placut tare mult cladirea halei.

Primul obiectiv mai important de vazut a fost „Ruinele San Nicoara”. De la locatia „Capra Neagra” am mers la stanga, am traversat podul si am urcat spre ruine. Podul trece peste o apa mica de tot. Poate in unele perioade ale anului este mai mare apa.

De jos incepeam sa deslusim printre copaci formele ruinelor. De fapt aici a fost o Bisericuta construita in stil bizantin.

Cateva schele sprijineau ce a mai ramas din constructia trecuta. Ne-am mirat ca aici nu era nimeni si nici nu am platit taxa.

As fi putut sa le compar cu Enisala insa ruinele de aici erau pe o suprafata mai restransa.

Dupa Manastirea Curtea de Arges Ruinele San Nicoara mi-au placut cel mai mult mai ales ca sunt inconjurate de copaci. Pe jos se asternuse un covor de frunze galbene si rosiatice semn ca toamna isi face simtita prezenta.

Pentru ca soarele era puternic mi-am facut un cozoroc din frunze 😀 .

Coborand spre parc am zarit Curtea Domneasca si Muzeul Municipal. In centru statuia lui Basarab I parca ne imbie sa vizitam degraba Curtea Domneasca.

Am lasat pentru mai tarziu vizitarea Curtii Domnesti si am mers mai departe spre Manastire.

Nu am mai vizitat Manastirea Curtea de Arges de 20 de ani. Detaliile nu mi le mai aminteam. Nici de Biserica Manastirii nu mai tineam minte nimic.

Superba dantelarie creeata de mesterii iscusiti mi-a atras atentia in principal. Oriunde priveai vedeai rezultatul unei munci enome cu detalii fel de fel.

Manastirea a fost construita de Neagoe Basarab. Toti romanii au auzit de legenda Mesterului Manole care si-a zidit nevasta, pe Ana si care ulterior si-a facut aripi pentru a zbura de pe Manastire acolo unde fusese abandonat.

Pe zid apare insemnat locul unde a fost zidita Ana de catre Mesterul Manole.

In spatele Manastirii se afla Bisericuta unde asteptam cu nerabdare sa gasesc moastele Sf. Filofteia. Cum pasim in Biserica dam de o liniste plina de evlavie. Langa racla sta un preot ca un strajer a unor odoare de mare pret.

In micuta racla se odihneste Sfanta Filoftea care a murit la 12 ani rapusa de o barda pe care tatal ei a aruncat-o asupra ei. Barda i-a taiat piciorul si din aceasta cauza a murit. Trupul ei s-au acoperit de o lumina stralucitoare ceea ce l-a speriat pe tatal ucigas. Acesta a alergat la Episcop sa ii spuna intamplarea. Sfanta Filofteia nu a putut fi ridicata de pe locul unde murise pentru ca trupul ei era atat de greu incat nimeni nu il putea urni. Pana la urma dupa multe rugaciuni credinciosii adunati au inceput sa enumere Biserici si Manastiri unde ar fi putut sa fie pastrata Sfanta. Cand au pronuntat „Curtea de Arges” atunci trupul ei s-a facut usor si a putut fi ridicata.

La plecare am trecut pe langa Fantana lui Manole. Aici legenda spune ca ar fi cazut de pe acoperis Mesterul Manole in incercarea naiva de a zbura.

Curtea Domneasca dateaza din secolul XIII. Aici au avut locuinte si voievodul Neagoe Basarab si Basarab I.

Zidurile s-au pastrat mai putin bine decat la Curtea Domneasca din Targovite.

Coborand pe o scara am ajuns in mijlocul ruinelor. Zidurile inalte sunt cam la aceesi inaltime singurul loc care s-a pastrat mai inalt si ciuntit este pe partea cu scarile

Cand ma uitam pe ziduri ma lua ameteala. Brrrr!

Mi-a placut teribil poarta Curtii Domnesti cu acoperis si caramida rosie combinata cu piatra alba.

Ultimul obiectiv de vizita a fost Muzeul Municipal. Aici am vazut portretele din bronz ale voievozilor care au domnit aici la Curtea de Arges. Muzeul contine de toate: inele, sigilii, sabii, pistoale, o colectie de numismatica, medalii, decoratii. Am vazut un aparat Morse, un patefon, o balalaica (instrument de cantat), farfurii din colectia regilor Romaniei cu semnatura regala etc. Muzeul merita vizitat!


Categorii