Publicat de: elenushu | 13/04/2019

Sakha – urma piciorului lui Iisus pe piatra

Sakha este localitatea din Egipt unde se afla o Biserica ce pastreaza piatra pe care Iisus si-a lasat imprimata urma piciorusului Lui de copil. E o minune faptul ca aceasta bucata de piatra se pastreaza pana in zilele noastre.

Mergeam cu autocarul prin tinutul palmierilor care rad in soare. Ce tara binecuvantata de Dumnezeu ai putea exclama!

Unele cladiri aveau aspect de bloc retusat cu un pic de arhitectura aparte! Culoarea roscovana inveselea blocul folosit pentru locuit. Seara egiptenii stau in fata locuintelor. Daca e mai frig fac si foc langa locuinta…adica un foc din lemne….

Am zarit pe o strada prafuita un fel de masia Lada verde. Sa stiti ca egiptenii isi cumpara de la romani Duster sau Sandero. Am vazut cateva exemplare cat am stat in Egipt. Au cumparat si tractoare de la Brasov…pana s-a inchis fabrica.

Unele femei egiptence se imbraca in negru din cap pana in picioare. Au fata acoperita complet cu valul negru. Eram curioasa cum se descurca atunci cand mananca. Ei, da, se descurca fara sa murdareasca valul. 🙂 Le-am vazut in restaurant.

Pe strazi poti vedea femei carand pe cap cosuri mari. Ulterior am aflat ca egiptencele pot sa fie pedepsite de sot daca ies pe strada fara val pe fata. De asemenea sotul poate divorta de ea din aceasta cauza.

In drum spre Sakha am vazut un cal alb si cateva pasari albe langa apa, palmieri si vegetatie saracacioasa specific Egiptului.

Din loc in loc vedeam aceste constructii cu gaurele si nu imi dadeam seama oare ce reprezinta. Ghida ne-a spus ca sunt porumbare pentru puii de porumbei. Tare, nu? Eu nu as fi ghicit…

Mare mi-a fost mirarea sa vad pe malul apei zeci de egrete albe. S-ar zice ca se simteau in largul lor in asa pustietate unde nimeni nu le deranja vreodata… poate doar masinile de pe drum.

Dupa ce am mai fotografiat cateva egrete am ajuns la destinatie. Am trecut pe niste stradute foarte inguste cu locuinte ingesuite si oameni saraci. La poarta bisericii copte aceeasi scanare si supraveghere cu militari. In fine am patruns in curtea bisericii unde era liniste.

Biserica din Sakha nu avea o arhitectura bine definita cu un stil anume. Mie chiar mi s-a parut ca e o combinatie catolico-copta. La aceea ora eram singurii pelerini de aici. Ghidul egiptean a spus ca romanii nu prea vin aici in pelerinaj.

De remarcat ce pe zidul portii erau pictati doi pesti. Se stie ca pestele este simbolul Mantuitorului nostru Iisus Hristos.

Pe fateta bisericii erau un frumos mozaic ce ii reprezenta pe Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu, Iisus prunc si Dreptul Iosif calatorind pe o feluca pe Nil in timpul fugii in Egipt.

Urmatorul mozaic de dimensiuni mai mari arata tot Fuga in Egipt de data asta Preasfanta Fecioara calatorind cu pruncul Hristos in brate pe magarus.

Bineinteles ca eram nerabdatoare sa intram in biserica si sa vedem odorul ei cel mai de pret pastrat de atata vreme de egipteni.

Ghidul ne-a invitat sa stam pe bancute pentru a ne prezenta un pic arhitectura si pictura bisericii copte.

Pana s-a strans tot grupul am dat un tur prin biserica in incercarea de a gasi „comoara”. Unde puteau sa o tina? Am descoperit-o asezata intr-o camera pe latura de vest protejata de o vitrina. Iupiiiii!!!

Daca nu ma insel aici existau si Moastele Sfantului Mucenic Gheorghe a carui icoana aparea cusuta pe vesmintele de catifea ce protejau Moastele.

In imediata apropiere se gaseau alte Sfinte Moaste dar de data aceasta nu am mai putut sa realizez ale cui erau.

Altarul era de sus pana jos „brodat” in lemn cu cruci mici sau mari intr-o aliniere geometrica perfecta.

Barbatii din grupul nostru au avut voie sa intre in Altar asa ca m-am putut bucura de pozele facute de Catalin inauntru. A fotografiat pictura de pe perete al lui Hristos inviat.

Aici la Sakha am gasit cea mai clara harta reprezentand „Fuga in Egipt”. Ghida ne-a atras atentia ca punctele popasurilor Sfintei Familii trasate pe harta formeaza o mare cruce.

Dupa diversele explicatii si prezentari ale bisericii a venit momentul cel MARE. Ne-am incolonat in fata usii prin care urma sa trecem pentru a atinge piatra ce pastreaza urma piciorusului lui Hristos.

„Usa s-a deschis” si am intrat… de vreo 3 ori am intrat sa privesc piatra, sa o ating, sa ma rog in apropierea ei, sa o fotografiez. Ce agitatie interioara, ce emotie, ce zbucium uman!

Uitati dovada , adica o dovada palpabila. Aici in Egipt ne-a lasat Hristos ca marturie urma pasului lui micut de copilas (2-3ani) .La Ierusalim pe Drumul Crucii (Via Dolorosa) ne-a lasat pe zid urma palmei Lui cand a stat sa se sprijine sub greutatea crucii pe care o ducea in spate.

Putem spune ca piatra asta „ne vorbeste” prin forma ca o scrisoare lasata peste vremuri de Hristos pentru omenire.

„Iata Domnul vine pe nor usor si ajunge in Egipt. Idolii Egiptului tremura inaintea fetei Lui si inima Egiptenilor se topeste in ei.”

In incaperea in care se pastreaza la loc de cinste piatra am observat o icoana veche de dimensiuni mari in care apareau secvente din viata Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu si diferiti Sfinti.

Pe holul care duce la camera pietrei era amenajat un mic muzeu cu icoane, carti si obiecte liturgice. Mi-a atras atentia aceasta icoana cu Maica Domnului tinand in brate pruncul. E pictata in stilul icoanelor noastre din nordul tarii.

Cupola bisericii era impodobita geometric cu cruci si romburi care dadeau senzatia ca se invart. Nu stiu ce tehnica de constructie au folosit, dar e ingenioasa.

Pe peretii bisericii din Sakha am putut sa ii recunosc pictati pe Sf Paisie cel Mare cand ii spala picioarele Mantuitorului, pe Sf Macarie cel Mare, pe Sf Pavel Tebeul cu mainile ridicate spre cer in rugaciune.

Hristos era pictat atat de simplu si expresiv cu putine culori, binecuvantand cu mana dreapta si tinand Cartea Vietii in stanga.

Pe cealalta latura a bisericii erau alti Sfinti pictati, dar l-am putut identifica doar pe Sf Mina alaturi de cele doua camile.

Toti Sfintii apareau pictati pe nori pufosi pentru a sublinia apartenenta la lumea cereasca si ingerii sunt reprezentati punandu-le cununi pe cap pentru viata jertfelnica si bineplacuta lui Dumnezeu.

Am parasit Sakha intr-o stare de incantare. Mi-a placut ca am atins piatra ce pastreaza urma pasului lui Hristos. Mi-a placut acest loc frumos si linistit. Localitatea pare una pasnica.

Fiindca in acea zi era zi nationala pentru Egipt o parte din garduri erau pictate cu semnele tricolorului.

Steagul egiptean flutura pe diverse cladiri. Ghidul egiptean ne-a spus semnificatia culorilor:
-rosu inseamna sangele eroilor egipteni
-alb inseamna pace
-negru inseamna pamantul pe care il ara si care da roade.

Acest palmier nu e real. M-a uimit prin inaltime si faptul ca se gasea intr-un parc plin de vegetatie reala.

La intoarcere am admirat din nou egretele albe si peisajul linistitor care ne amintea de Delta Dunarii.