Publicat de: elenushu | 20/05/2016

Pelerinaj in Iasi la Sfintele Manastiri si Biserici (partea I)

Orice pelerin sosit la Iasi va dori sa vada bijuteria din mijlocul orasului- Biserica Trei Ierarhi. M-am bucurat sa o gasim deschisa pentru ca ultima oara intr-o duminica am ajuns prea tarziu aici si nu am reusit sa o vad. Unde mai pui ca era si in renovare adica acoperita toata cu invelis si nu am putut sa o admir nici la exterior.

IASI BISERICA TREI IERARHI 2Cu adevarat ca arata minunat si pe interior si pe exterior. Toata dantelaria ei care pare ca nu se sfarseste ca o rugaciune repetata iar si iar iti da senzatia de libertate si de acel „a fost odata ca niciodata…”

IASI BISERICA TREI IERARHIAm venit in fiecare zi a sederii noastre la Trei Ierarhi sa o vedem si sa ne rugam. Moastele Sfintei Parascheva au fost gazduite la un moment dat aici pentru ca exista un spatiu special amenajat care aminteste de Preacuvioasa.

MANASTIREA GOLIA TURN INTRAREManastirea Golia cu turnul ei reprezentativ ne aminteste de urcusul duhovnicesc spre cer. Pentru mine a fost o mica aventura cand am urcat in turn si am descoperit panorama Iasiului vazut de sus. O sa lasam imaginile sa vorbeasca de la sine.

MANASTIREA GOLIA ELENUSHUAm ajuns la Manastirea Golia pe seara. Pacea locului si frumusetea te imbie sa taci si sa te rogi, sa lasi lumea deoparte si sa ai curajul sa te smulgi din ghearele vacarmului lumesc ca sa auzi pacea lui Dumnezeu.

MANASTIREA GOLIA BAZIN APALa intrare langa Turnul Manastirii Golia este un bazin de apa cu o arhitectura interesanta.

MANASTIREA IASI TURN INTRARELa ora aceea eram singura vizitatoare a turnului. Am platit biletul de intrare. Parintele mi-a intins cheile si m-a atentionat sa incui usa la plecare. Zis si facut. De jos turnul parea inalt…pana la soare.

MANASTIREA IASI TURN INTRARE2Am patruns pe usa de la parter nerabdatoare ca un hot care deschide cufarul cu comori gasite. Asa cum ma asteptam am dat de scari in eventai. 😀

MANASTIREA GOLIA SCARI TURNDupa un pic de rotire in jurul axului iata-ma la primul etaj al turnului. Imi plac turnurile pentru ca la fiecare etaj iti dezvaluie aceeasi imagine vazuta altfel.

MANASTIREA GOLIA TURN INTERIORLa primul etaj este „sala clopotelor” aceste glasuitoare tainice care cheama crestinii la rugaciune, la sfintele slujbe savarsite in Biserica.

MANASTIREA GOLIA CLOPOTE TURNCred ca erau doua sau trei clopote si dupa cum pareau toate ar fi functionale. Le-am facut cateva fotografii incantata de descoperire si gandul m-a dus la Turnul lui Stefan cel Mare din Piatra Neamt. Si acolo se aflau cateva clopote.

MANASTIREA GOLIA CLOPOT TURNDing-dong, treziti-va romani din somnul cel de moarte! Intotdeauna Moldova reuseste sa ma uimeasca placut pentru ca pastreaza vie credinta stamoseasca si locurile lasate mostenire din inaintasii nostrii. Imi amintesc ca in cartea de istorie mereu se facea pomenire de nu stiu ce clopot care a fost facut dintr-un tun de razboi.

MANASTIREA GOLIA USA DIN TURNAm descuiat lacatul si am pasit cu sfiala spre urmatorul etaj bineinteles tot pe o scara in evantai  de data asta confectionata din lemn.

MANASTIREA GOLIA SCARI EVANTAIDupa cateva rasuceli in proba rabdarii si concentrarii am ajuns aproape de varf, dar nu in punctul terminus.

MANASTIREA GOLIA SUS IN TURNULSeamana foarte bine cu un pridvor insa nu este. O prima ocheada pe geam afara si zaresc frumoasa silueta a Manastirii Golia aproape de asfintit.MANASTIREA GOLIA VAZUTA E SUSManastirea Golia poarta numele intemeietorului ei boierul Ioan Golia. Forma din prezent se datoreaza lui Vasile Lupu si fiului acestuia, Stefanita. Aici se imbina in mod placut stilul baroc si bizantin.

MANASTIREA GOLIA VEDERE DIN TURNDin punctul de unde eram am zarit unul din turnurile din zidul acestei asa-zise fortarete medievale. La ora aceea trecea tramvaiul de Iasi. 😀

MANASTIREA GOLIA SUS IN TURNTraiam o senzatie de bucurie si de libertate. Tacerea turnului si faptul ca eram singura persoana care ii scotoceam tainele m-au facut sa zambesc.

MANASTIREA GOLIA SUS SUSUltimele scari de data asta din caramida m-au dus pe acoperis. Lumina inca puternica de afara mi-au dat iluzia ca am ajuns sus adica SUS in cer.

MANASTIREA GOLIA SUS SUS 2Cand am ajuns pe acoperis am dat o data inconjurul „usilor”. Parca seamana cu un cavou sau un mormant cu portile deschise sau cu pantecele pamantului care „scuipa”la suprafata un muritor.

MANASTIREA GOLIA SUS IN TURN IMGAici sus am gasit un fel de creneluri, privelistea orasului si multe pasari care se foiau de colo- colo in stoluri galagioase. Erau zeci de ciori negre care survolau zona.

MANASTIREA GOLIA SUS IN TURN FOTOPrima data am crezut ca sunt corbi insa dupa croncanit mi-am dat seama ca sunt niste ciori naravase. 😀

IMAGINE GOLIA„Hei, tramvai/ Cu etaj si tras de cai”……”Toate-au fost la timpul lor/Ceva exagerat/Anii au trecut In zbor/ Si lumea le-a uitat…

IMAGINE DIN TURN GOLIAIasiul devenit taciturn si morocanos sub ultimele raze de soare nu imi trezea nici un sentiment. Cu adevarat ca in urmatoarele zile orasul avea sa ne dezvaluie alte locuri frumoase si interesante.

MANASTIREA GOLIAIn relativa apropiere a Manastirii Golia se zareau turnurile Catedralei Mitropolitane din Iasi unde sunt Moastele Cuvioasei Parascheva unde incepuserem pelerinajul.

ELENUSHU PE TURNUL GOLIASingura mea preocupare era sa fiu cu ochii pe aparatul foto pus pe timer. Mi-era teama sa nu dea vreo cioara cu aripa peste el ca tandari se facea aparatul foto in cadere pana jos. Turnul Manastirii Golia are 3o de metri inaltime.

In fotografia aceasta se vede cat de aproape si de haotic zburau ciorile in acea zona. Parca era parada de strada. 😀

IMG_4342Soarele ameninta ca apune din minut in minut semn ca vizita se scurta vizibil. Mi-am luat inima in dinti si am coborat. As fi mai vrut sa stau acolo pe acoperis sa admir cerul de culoare lila- rozulie cu tente rosiatice, dar si Manastirea are un program de vizitare…

IMG_4378Am incuiat cu atentie ca pe o lada cu odoare usa tunrului si am mai privit o data la cele trei clopote de la etaj.

IMG_4373Aceasta a fost povestea Turnului celui inalt de la Manastirea Golia. Singurul regret a fost ca nu am avut rabdare si timpul necesar sa vad si casa in care a stat Creanga cat a fost gazduit aici la Golia. Locuinta se afla chiar in curtea Manastirii.