Publicat de: elenushu | 13/08/2015

Sinca Veche – in imagini(Templul Ursitelor)

Sinca Veche era o veche destinatie de calatorie pe lista de asteptare. Nu voi vorbi despre esoterismul de la Sinca Veche, despre magie si mister sau alte baliverne de care geme netul cand vine vorba de acest subiect.
Sinca Veche este un loc frumos lasat de Dumnezeu intr-o padure de vis. Pestera sapata in stanca atrage prin simplitate si vechimea anilor. Nu se stie exact de cand dateaza aseazamantul rupestru.

DRUM SPRE SINCA VECHEPovestea noastra incepe pe drumurile patriei. Zona aceasta a Brasovului de la poalele Muntilor Fagaras este minunata. Aici gasiti paduri verzi, cer senin, liniste, aer curat… intr-un cuvant tot ce isi poate dori orice calator.

SINCA NOUAIndicatorul rutier ne anunta ca am intrat in Sinca Noua. Cu un ochi pe harta si cu altul la GPS sa nu ratacim drumul nici nu ne-am dat seama ca seninul s-a transformat in nori de ploaie.

OITEIn goana masinii am surprins niste mioare care pasteau linistite iarba grasa romaneasca de pe pasunile din zona.

cer cu noriNorii amenintatori se strangeau. Cerul mai putea fi zarit doar printr-o fereastra. Perdeaua de nori se impletea tot mai des pe cer pana se intunecase de-a binelea.

INDICATOR SINCA VECHE Indicatorul rutier cu Sinca Veche ne-a dat binete. Mai exista unul cam sters si darapatnat in fata lui. 😀 De aici incepe un camp pustiu cu vegetatie bogata.

IMG_3837Soseaua pana la Asezamantul Rupestru Sinca Veche este foarte rupta. Are gropi si plombe plus denivelari cat incape. E si ingusta ceea ce ingreuneaza mult mersul. Partea buna e ca nu e asa circulat DJ104A .

MANASTIRE RUPESTRAIn micul sat am mers o buna bucata de drum si nu am zarit  pe nimeni pe la poarta sa intrebam unde gasim pestera. De-abia intr-un tarziu ne-a indrumat o femeie sa mergem inainte, sa trecem podul si apoi vom gasi ce cautam.

SINCA VECHE PODDe la podet mai este foarte putin pana la Pestera Rupestra Sinca Veche. Eu ardeau de nerabdare sa ajungem. M-am bucurat ca nu mai era innorat.

SINCA VECHE INDICATOR SPRE GROTADin sosea de vede un indicator ruginit care anunta sec si ragusit „GROTA”. Puteau sa ii spuna mai plastic „CAVERNA sau PESTERA”. 🙂

SINCA VECHE PARCAREIn parcare erau cateva masini semn ca si alti vizitatori poposisera in zona. Noi am ajuns pe la ora 11 aici.

SINCA VECHE PLANCARDAPe bariera de lemn de la intrare scria ca Manastirea Rupestra dateaza din secolul al XVIII-lea. Alte detalii nu am pentru ca la fata locului nu am gasit nici un pliant de prezentare sa cumpar.

SINCA VECHE PROGRAMProgramul de vizitare pentru Manastirea Rupestra Sinca Veche este zilnic intre 8:00-20:00. Vizitatorii sunt rugati sa nu aprinda lumanari si sa nu ramana in pestera dupa inchiderea programului.

SINCA VECHE RAZEPentru inceput ne-am bucurat de soarele care stralucea pe cer si am scos aparatul de fotografiat. Chiar daca e un truc datorat razelor solare imi place cum a iesit poza aceasta.  🙂 Nu e nici magie. nici Photoshop. 😀

SINCA VECHE PADURELasand in urma drumul pe care am venit ne-am trezit urcand pe poteca de munte. Padurea ne inconjura din toate partile intr-o liniste deplina.

SINCA VECHE VERDEATAO troita de lemn neagra asezata in mijlocul drumului ca un calugar mut care supravegheaza zona, mi-a atras atentia. „Crucii Tale ne inchinam Hristoase si Sfanta Invierea ta o laudam si o marim!”

SINCA VECHE MOVILITADaca va intrebati ce se ascunde in movilita in spatele usii raspunsul este ca nu stiu. Eram atat de concentrata sa descopar unde este Pestera Rupestra incat acest amanunt cu movilita nu m-a interesat deloc. 😀

SINCA VECHE TEMPLUL URSITELORDintr-o data s-a ivit printre crengile copacilor obiectivul nostru sub forma unei casute de lemn cu prelata. De fapt intrarea este protejata de un schelet de lemn cu acoperis… pentru ca exista riscul sa se prabuseasca pestera.

SINCA VECHE INTRARE PESTERAConstructia de lemn urateste  intrarea, dar daca tinem cont de motivele de securitate parca nu mai e asa de rau. La intrare este semnalizat faptul ca in Pestera Sinca Veche vizitatorul intra pe riscul lui, existand posibilitatea ca stanca sa se prabuseasca si sa il striveasca acolo. Citind anuntul stai de doua ori sa te gandesti. Eu am ales sa intru.

PESTERA RUPESTRA SINCA VECHE IMGImediat dupa ce intri poti sa zaresti stanca pesterii care ar fi fost vizibila de afara daca nu ar fi fost acoperita.

SINCA VECHE PESTERAFiindca afara e lumina puternica in interior s-ar putea sa ti se para intuneric. Incetul cu incetul ochiul se obisnuieste cu zonele mai putin luminate si incepi sa distingi detaliile. In stanga si dreapta sunt garduri de sarma care impiedica vizitatorul sa mearga in zonele „periculoase”.

SINCA VECHE IMAGINEStalpiI de sustinere se zaresc printre ochiurile gardului de sarma. Cealalta varianta, de nedorit, ar fi fost ca pestera sa nu poata fi vizitata deloc asa ca eu m-am impacat cu ideea ca nu pot sa misun prin tot ansamblul rupestru si am vazut cat mi s-a permis.

FOTO SINCA VECHEPentru zarirea detaliilor este bine si va sfatuiesc sa aveti o lanterna la voi cand mergeti la Sinca Veche. Pestera e slab luminata artificial…

SINCA VECHE CRUCEIn partea de sus pe stanca apare crestata o cruce. Si in alte camere ale pesterii am mai vazut ca apar cruci scrijelite pe pereti.

SINCA VECHE TEMPLUL URSITELORDupa ce mergeti pe culoarul principal strajuit de gardul delimitator daca va uitati in sus veti vedea turla inalta de 10 metri ca o fereastra spre cer. Pe aici intra lumina naturala si scalda pestera dandu-i un aspect de SF.

FOTO PESTERA SINCA VECHEAm inceput sa pozez amanuntele sapate in stanca. Recunosc ca locul are o ciudatenie aparte. Un ghid ar fi fost tare bun sa explice la fata locului ce se poate vedea.
TEMPLUL DORINTELOR SINCATurla are aspect de spirala fotografiata din lateral. Parca vrea sa propage din interiorul pesterii in exterior ceva.

PESTERA RUPESTRA TEMPLUL URSITELOROamenii vin aici manati de curiozitate si pentru ca au dorinte neimplinite. Ansamblul rupestru Sinca Veche mai este numit si Templul Ursitelor sau Templul Dorintelor pentru ca se spune ca orice te rogi aici cu credinta se indeplineste. Desigur, noi ortodocsii stim ca poti sa te rogi in orice loc de pe pamant. Daca Dumnezeu ingaduie dorinta devine realitate. Nu e musai sa bati atata cale ca sa te rogi aici.”Rugati-va neincetat!”

SINCA VECHE PESTERA CRUCECum spuneam si mai sus de dorinte, oamenii care au venit aici si-au lasat urme sub forma unor biletele scrise cu dorintele lor. Biletelele sunt indesate in toate crapaturile pesterii, pe oriunde au avut loc sa le infiga.

SINCA VECHE PESTERA RUPESTRA ICOANEMaldare de biletele, urne de dorinte umane zac in pestera. O fi rau sau o fi bine? Nu e rau sa ai vise si dorinte. E bine sa le scrii pentru a le vizualiza. E gresit sa crezi in magie ca daca le-ai scris si le-ai aruncat in pestera de la Sinca Veche se si intampla. Nimeni nu poate sa faca o magie pentru ca visele noastre sa capete contur. De noi si de credinta noastra depinde. SI DE DUMNEZEU. Daca ne este de folos sa se intample, dorinta se va indeplini.

PESTERA RUPESTRA SINCAPe langa biletele in grota am mai vazut multe iconite si icoane. Prima idee este ca sunt de acord ca prezenta icoanelor ne ajuta sa ne focusam pe rugaciune. A doua idee m-a dus cu gandul ca icoanele aruncate intr-un mediu de pestera se vor degrada cu timpul si e pacat de ele. Nu stiu de ce aduc oamenii icoane si le lasa acolo.

SINCA VECHE ICOANE BILETETrecand peste acest aspect cu biletele indesate in crapaturi am continuat sa explorez pestera. In dreapta spatiului amenajat cu icoane si biletele am vazut scrijelit in stanca un semn.

TEMPLUL URSITELOR SIMBOLSimbolul de la Sinca Veche sub forma de clepsidra sau doua triunghiuri care se intersecteaza formand un romb nu stiu ce semnificatie are (daca are vreuna…).

SINCA VECHE ALTARIn zona altarului nu se poate intra insa se poate observa pe peretele stancii o culoare rosiatica-rozuluie de parca ar fi fost pictat candva. De remarcat crucea crestata in stanca de deasupra altarului si forma de acolada de deasupra intrarii care ne duce cu gandul tot la usa unei Biserici.

IMG_3961In fiecare ungher pestera are semne, scrijelituri, umbre si forme care iti fac mintea sa ramana blocata in abstaract. Oare toate acestea semnifica ceva?

TEMPLUL DORINTELOR IMGDin camera de dinaintea altarului ai acces printr-o fereastra la alta incapere pe care am putut-o vedea doar prin gardul de sarma protector cand am intrat.

TEMPLUL DORINTELOR DE LA SINCA VECHEDaca schimbi putin pozitia gaura din zid iluminata de becul din camera alaturata pare a fi ochiul imens si infricosator al unui monstru….. bu-hu-huuuuu. 😀 V-am speriat cu asa idee?

TEMPLUL URSITELOR ALTARAltarul este interesant pentru ca ascunde doua simboluri crestate in stanca. Primul este portretul unui om. Eu prima data cand l-am vazut am crezut ca este Iisus, dar un alt vizitator al pesterii si-a dat cu parerea ca e un calugar.

SINCA STEAUA LUI DAVIDIn pestera de la Sinca Veche apare steaua lui David scrijelita in mijlocul ocnita din zid. In pozele mai vechi pe care le-am vizualizat pe net in centru stelei aparea si simbolul Ying si Yang care astazi nu mai este vizibil.

cruceIn partea dreapta a altarului in colt este o cruce mica de lemn. Partea aceasta a ansamblului rupestru este interesanta.

pestera SINCAAm iesit multumita de ceea ce vazusem in Pestera Rupestra Sinca Veche. Se putea conserva mai bine locul acesta, dar trebuie sa ne multumim cu ceea ce avem.

SINCA VECHE TEMPLUL DORINTELORDe la pestera am urcat spre Manastirea Sinca Veche insa despre schit voi povesti in alta insemnare. Ca o concluzie a celor vazute la Sinca Veche pot spune ca merita vizitat pana nu se darama de tot pestera. Locul are un iz de mister mai mult cultivat de legende si mituri. In rest toate bune si frumoase. Ca sa va convingeti trebuie sa aveti propriile voastre perceptii asa ca mergeti la Sinca Veche!