Postat de: elenushu | 26/03/2010

Icoana Buna Vestire

Ieri, 25 martie a fost Buna Vestire. Cu ocazia participarii la cateheza am aflat ca pe 25 martiese sarbatoreste si ziua femeii ortodoxe. Staretul a avut invitat special un iconar de o cultura si desteptaciune uluitoare. Felul in care explica anumite elemente, cum combina termenii, cum se exprima plastic m-a uimit in cel mai bun sens. Iata ca Romania mai are si oameni destoinici. M-am bucurat foarte mult sa fiu prezenta la cateheza. Pacat ca nu am retinut numele domnului iconar Sorin. Tema principala a prezentarii au fost icoanele. S-a discutat pe marginea sarbatorii Bunei Vestiri.
Domnul Sorin ne-a explicat care sunt elementele care apar in icoana Buna Vestire si ce inseamna fiecare.

Icoana cu Buna Vestire reprezinta dialogul dintre Arhanghelul Gavriil si Sfanta Fecioara Maria, negocierea, propunerea si acceptarea vestii.
“Si intrand ingerul la ea, a zis:
“Bucura-te, ceea ce esti plina de har, Domnul este cu tine. Binecuvantata esti tu intre femei”.

Iar ea, vazandu-l, s-a tulburat de cuvantul lui si cugeta in sine: “Ce fel de inchinaciune poate sa fie aceasta ?”

Si ingerul i-a zis: “Nu te teme Marie, caci ai aflat har la Dumnezeu. Si iata vei lua in pantece si vei naste fiu si vei chema numele lui Iisus. Acesta va fi mare si Numele Celui Preainalt se va chema si Domnul Dumnezeu Ii va da Lui tronul lui David, parintele Sau. Si va imparati peste casa lui Iacov in veci si Imparatia Lui nu va avea sfarsit “.

Si a zis Maria catre inger: “Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu stiu de barbat ?

Si raspunzand, ingerul i-a zis: “Duhul Sfant Se va pogori peste tine si puterea Celui Preainalt te va umbri; pentru aceea si Sfantul care Se va naste din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema. Si iata Elisabeta, rudenia ta, a zamislit si ea fiu la batranetea ei si aceasta este a sasea luna pentru ea, cea numita stearpa. Ca ia Dumnezeu nimic nu este cu neputinta”.

Si a zis Maria: “Iata roaba Domnului. Fie mie dupa cuvantul tau !” Si ingerul a plecat de la ea” (Luca 1,26-38).

Totusi in icoana apar trei “personaje”:
Sfantul Arhanghel Gavriil,
Sfanta Fecioara Maria,
Duhul Sfant

Duhul Sfant este raza care porneste din mijlocul de sus al icoanei dintr-un semicerc care reprezinta bolta cereasca. Raza se opreste exact unde incepe aura Sfintei Fecioare Maria.
Duhul Sfant este redat tot in chip de porumbel la fel ca in momentul Botezului Domnului.

Raza dumnezeirii este filtrata printr-o naframa rosie atarnata peste baldachinul tronului.
Valul rosu mai este considerat acoperamantul Maicii Domnului oferit de ea Fiului, placenta in care acesta si-a aflat primul adapost.
Cand s-a pogorat Duhul Sfantul asupra Fecioarei Maria a avut loc Intruparea Mantuitorului exat asa cum spune Crezul:
“Carele pentru noi oamenii si pentru a noastra mantuire
S-a pogorat din ceruri si S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Maria Fecioara,
Si S-a facut om”

Maica Domnului este reprezentata in dreapta icoanei, pe tron aratand ca este Imparateasa cerului si pamantului, dar si a ingerilor.
Fecioara Maria poarta vesminte lungi care ii lasa doar fata descoperita, gatul si mainile. Chipul si atitudinea ei exprima modestie, prudenta si smerenie. Incaltamintea Maicii Domnului are intotdeauna culoare rosie (in Bizant doar imparatii purtau incataminte purpurie.)Sta cu capul inclinat in directia ingerului. Gestul de retragere al Maicii Domnului la auzul vestii arata atitudinea de aparent refuz, de teama ca sa nu fie amagita. Sfanta Fecioara pune intrebari pentru a se convinge de situatie. Nu se bucura la aflarea vestii. Este in expectativa pentru a cantari spusele ingerului.

In partea stanga a icoanei se afla Arhanghelul Gavriil, cu mana dreapta intinsa, binecuvantand-o pe Prea Sfanta Fecioara Maria. Sfantul Arhanghel Gavriil este reprezentat cu piciorul stang in miscare si cu aripile deschise pentru a arata ca exprimarea vestii incepe înainte de oprirea sa. El are o aripa inca in aer si cealalta lasata in jos.
Sfantul Arhanghel Gavriil este sol deci el poarta in mana stanga un toiag, nu un crin, cum gresit se interpreteaza, fiind o inovatie catolica, apuseana sentimentalista. Toiagul este simbol al autoritatii mesagerului lui Dumnezeu.
De asemenea mai apar in icoana Bunei Vestiri stalpul care simbolizeaza Biserica si o cutie cu o tesatura. Cutia sta la picioarele Maicii Domnului. In icoana apare un fir rosu pe care Maica Domnului il tine in mana si care reprezinta acceptarea de a tese planul dumnezeiesc, da a accepta ca din ea sa se nasca Fiul lui Dumnezeu. Fecioara Maria face legatura dintre cer si pamant.

Un alt aspect care apare in icoana delimitat sunt planurile pe care stau Arhanghelul Gavriil si Maica Domnului. Sunt foarte aproape dar nu se ating planurile.

Seara s-a terminat cu o vizualizare a unor “icoane” sau tablouri catolice prezidata cu destul de umor de domnul iconar. A vrut sa ne arate intr-un stil mai comic cat s-au departat pictorii din epoca Renascentista si nu numai care incercau sa reprezinte scena Bunei Vestiri cat mai artistic, mai estetic, mai plastic, mai frumos pierzand din vedere tocmai esentialul.
In tablourile catolicilor apar tot felul de adaugiri ingerasi rotofei si dezbracati, norisori,crini, pauni, cladiri pe fundal si cate si mai cate elemente de inspiratie umana.

Buna Vestire pictata de Leonardo da Vinci o infatiseaza pe Fecioara Maria cu parul blond, cu bucle. Intre personaje apare o masa din marmura care imita sarcofagul realizat de Verrocchio in Basilica San Lorenzo in aceeasi perioada. Arhanghelul Gavriil are o privire patrunzatoare si cam incruntata. De asemenea ingerul sta aplecat in genunchi in fata Fecioarei Maria. Pe fundal apar pomisori iar la picioarele ingerului sunt floricele.

Buna Vestire pictata de Giotto pare mai mult o plecaciune a ingerului. Apare crinul in locul toiagului. Duhul Sfant este destul de putin evidentiat. Fecioara Maria e infatisata ca o fetiscana sfioasa posesoarea a unor impletituri de mare succes. Ingerul nu pare a intra in forta ci mai degraba a i se inchina un pic interiorizat (tine mainile incrucisate). Nu poate fi vorba de nici o binecuvantare data de inger. Fecioara Maria pare ca se apara cu mana stanga foarte sfioasa de altfel.

Buna Vestire pictata de El Greco reda niste personaje atipice. Se stie ca pictorul suferea de astigmatism. Ingerul are o fata urata, dura. Parca vrea sa trazneasca, se napusteste. Intre personaje apare Duhul Sfant in chip de porumbel ca o bariera. Duhul Sfant trebuia sa fie deasupra personajelor. Fecioara Maria este redata ca lecturand o carte. Pare ca se uita lung la inger.

Buna Vestire pictata de Botticelli pare un dans. Intregul dialog este “vorbit” din maini. Ingerul pare sa ii mai cerseasca un minut spre a-i fi acordat un minut de catre Fecioara Maria. In schimb Nascatoarea are vadit o atitudine de refuz parand ca vrea sa fie lasata in pace nu deranjata cu propuneri.

Buna Vestire reprezentata aici are mai multi martori pictati. In coltul din dreapta si in dreapta apar personaje care par a supraveghea discret negocierea dintre personajele principale. Ingerul ajunge sa aiba niste aripi grotesti. Apare si Duhul Sfant in chip de porumbel. Alte elemente prezente: vaza cu flori, cartea din care citea Fecioara Maria, crinul din mana ingerului etc.

Buna Vestire a lui Lorenzo pare mai mult o intrevedere rapida intre inger si “o portareasa”. Mai sunt pictati mai in spate 2 ingeri cu aripi caudate.

Buna Vestire a lui Eustache Le Sueur pare sa il infatiseze pe inger ca un sol care impune ordinele venite de Sus. Se vede clar ca ingerul este intr-o ipostaza superioara si ca Fecioara se supune. Ingerul are picioarele goale dezvelite pana la genunchi de parca e atlet.

Buna Vestire in aceasta varianta creioneaza o Fecioara Maria cu parul extreme de lung sic ret. Crinul sta déjà in ghivechi a prins radacini. Pare o discutie amicala in care ingerul explica ceva. Fecioara Maria nu schiteaza nici un gest de judecare a vorbelor ingerului. Pare ca accepta cam deznadajduita spusele ingerului.

Buna Vestire picta de Tintoretto infatiseaza o Madona cam durdulie, un fel de soprano pregatita sa glasuiasca o arie. Porumbelul simbolizand Duhul Sfant sta pe podea putin mai departe de cele doua personaje.

Buna Vestire aceasta prezinta un inger cu aripi de future. Coloana care ar fi trebuit sa reprezinte de fapt un stalp (Biserica) ii desparte pe Arhanghel de Fecioara Maria.

Buna Vestire din acest tablou are cateva elemente anapoda. Valul rosu, acoperamantul este o draperie imensa care coboara pana spre pat. In icoanele ortodoxe Maica Domnului sta pe tron sau langa tronul imparatesc nu langa un pat. Acest pat bineinteles poate duce cu gandul la somn, leneveala sau chiar placer carnale.
Porumbelul adica Duhul Sfant apare ca electrizat in spatele ingerului nu deasupra lui cum era normal.

Buna Vestire pictata aici aduce cativa ingerasi care leviteaza pe tavan parca aruncati de o explozie.Ingerul pare un zburator luat de nori care sta mai sus decat pozitia Sfintei Fecioare. Apar cateva scari element pe care nu l-am mai descoperit la nici un pictor inspirat.

About these ads

Categorii

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 25 other followers